Klachtenregeling
dienst-advisering

Advisering

De financiële administratie is gebonden aan vele wetten en regelgevingen. Dat is ook wel nodig, omdat het uiteindelijk de basis vormt van de Nederlandse economie. Bassant kent alle wetten en regels door en door. Lees verder »
dienst-accountancy

Accountancy

Gaat uw voorkeur uit naar een accountant die u geheel ontzorgt? Bassant licht uw organisatie zowel financieel als administratief door. Daarom kunt u rekenen op advies op administratief, organisatorisch én fiscaal vlak.
Lees verder »
dienst-fiscaal

Fiscaal advies

De belastingadviseurs van Bassant werken altijd nauw samen met de opdrachtgever. Zo komen we tot de beste fiscale oplossingen. Onze fiscaal adviseurs signaleren en brengen betrouwbaar advies uit voor u en uw organisatie, nu én later. Lees verder »

Klachtenregeling

5.1.5. Procedure klachtenregeling

Klachten

In elke organisatie waar gewerkt wordt kunnen fouten gemaakt worden, zo ook bij accountantsorganisaties. Een klacht kan worden omschreven als een uiten van ongenoegen tegen de uitvoering van werkzaamheden die zijn of worden verricht, tegen medewerkers van onze organisatie of tegen het honorarium van de werkzaamheden. Klachten kunnen voortkomen uit zowel de eigen organisatie als vanuit derden. Het is zaak klachten serieus te behandelen en af te wikkelen omdat onvoldoende aandacht kan leiden tot afbreuk. Tegelijk kan een adequate oplossing de organisatie verbeteren. Indien van een klacht sprake is dient er bij de klager op te worden aangedrongen dat hij de klacht op schrift stelt. Als de klager dit niet wenst zal de medewerker die de klacht in ontvangst neemt deze op schrift stellen en door de klager laten ondertekenen.

De directie van ons kantoor is verantwoordelijk voor de benoeming van een compliance officer met voldoende bevoegdheden, kennis en overwicht.

Klachtbehandeling

Indien er klachten binnenkomen en deze zijn niet gericht aan de compliance officer dan dient de ontvanger de klachten onmiddellijk aan de compliance officer door te geven. Klachten over het functioneren van de compliance officer dienen bij zijn vervanger of de leiding van ons kantoor te worden neergelegd.

De compliance officer zal de klager een ontvangst bevestiging zenden en hem de (redelijke) termijn doorgeven waarop deze antwoord kan verwachten. De compliance officer kan de klager om nadere toelichting en/of informatie vragen.

De compliance officer zal een onderzoek instellen en desgewenst (juridisch) advies inwinnen. Ook kan hij medewerkers uit de eigen organisatie, waaronder de verantwoordelijk accountant, interviewen en documentatie van de betrokken werkzaamheden opvragen. Indien nodig zal hij de naam van de klager anoniem houden. Bij ernstige of voortdurend dezelfde soort klachten kan de compliance officer besluiten de behandeling in commissievorm met 1 of 2 anderen voort te zetten. In elk geval een van deze aanvullende leden zal lid zijn van de directie van de organisatie.

De compliance officer zal een rapport over de klacht opmaken en zowel de directie van de organisatie als de verantwoordelijk accountant een afschrift hiervan doen toekomen. Indien de rapportage niet tijdig gereed is zal de compliance officer de klager een nieuwe termijn opgeven waar binnen hij antwoord kan verwachten. In zijn rapportage trekt hij conclusies en stelt hij maatregelen voor. De compliance officer zal zijn onderzoeksrapport zodanig documenteren dat de conclusies daardoor gedragen worden.

Indien een bij ons werkzame of aan ons verbonden openbare accountant wordt betrokken bij een tuchtzaak of in een klachtenprocedure wordt dit door de compliance officer onverwijld gemeld aan de betrokken cliënt(en).

Alle betrokkenen dienen de uiterste geheimhouding met betrekking tot zowel de klacht als de klager in acht te nemen. De bedrijfsleiding beslist in hoeverre de klacht naar buiten wordt gebracht.

Klachtafhandeling

De directie van ons kantoor zal de klacht en de uitkomsten van het onderzoek met de verantwoordelijk accountant en met de klager bespreken tenzij zij dit overlaat aan de verantwoordelijk accountant. De klager dient erop gewezen te worden dat hij, indien de uitkomst van het gesprek voor hem niet bevredigd is, hij zijn klacht kan neerleggen bij de NOvAA, NIVRA.

De directie van ons kantoor zal naar aanleiding van de klacht en indien nodig, maatregelen nemen tot aanpassing van instructies, reglementen of voorschriften. Indien gewenst kan de leiding disciplinaire maatregelen nemen tegen een betrokkene uit de organisatie dan wel een aantekening maken in het personeelsdossier van betrokkene.

Klokkenluidersregeling

De klokkenluidersregeling ziet toe op klachten vanuit de eigen organisatie. Ook deze dienen in eerste instantie bij de compliance officer te worden neergelegd. Deze zal de klacht conform de normale procedure afhandelen met dien verstande dat in dit geval de klager altijd anoniem blijft en dat ook voor anderen in de organisatie niet duidelijk is wie de klager is. Indien behandeling door de compliance officer op bezwaren stuit legt de klager de klacht neer bij de directie van ons kantoor.

Algemeen

De directie van ons kantoor zal zorgen dat op passende wijze aandacht wordt besteed aan de klachtenregeling door opname in de algemene voorwaarden, opname op de website, verwijzing in de opdrachtbevestiging en het kantoorhandboek.

Fiscaal nieuws

Bedrag definitieve aanslag erfbelasting mogelijk onjuist vastgesteld

11 juli 2018 - Heeft de Belastingdienst u onlangs een definitieve aanslag erfbelasting uitbetaald? Of hebt u een definitieve aanslag ontvangen waarin staat dat u een bedrag terugkrijgt? Het uitbetaalde of vastgestelde bedrag is mogelijk onjuist vastgesteld.    Lees meer...

Staatssecretaris tevreden over fiscaal beleid autobelastingen

8 juli 2018 - Staatssecretaris Snel van Financiën heeft de Tweede Kamer de evaluatie Autobrief II toegezonden. De staatssecretaris concludeert dat de Wet uitwerking Autobrief II heeft geleid tot meer stabiele belastinggrondslagen en – met name in de bijtelling - minder marktverstoring en minder complexiteit. Lees meer...

Antwoorden op vragen waarom dode mensen post van de belasting krijgen

8 juli 2018 - 
Een DigiD wordt niet automatisch opgeheven na het overlijden van een persoon. Dat heeft de staatssecretaris van Binnenlandse Zaken geantwoord op Kamervragen naar aanleiding van het bericht ‘Waarom dode mensen post van de belasting krijgen'?
  Lees meer...

Loon dga verlagen met terugwerkende kracht mag niet

26 juni 2018 - Loon dat een directeur-grootaandeelhouder (dga) al genoten heeft, mag niet teruggedraaid worden. Elk jaar ontvangt de Belastingdienst in het laatste kwartaal correctieberichten waarin het salaris van dga's wordt verlaagd. Dga's geven hiervoor diverse argumenten, bijvoorbeeld dat hun salaris na de verlaging nog steeds voldoet aan de gebruikelijkloonregeling of dat zij niet of minder gewerkt hebben.   Lees meer...

Liggelden jachthaven belast tegen het algemene btw-tarief

15 juni 2018 - Op vergoedingen voor ligplaatsen voor zeilboten en snelle motorboten in een jachthaven is het algemene btw-tarief van 21 procent van toepassing. Dat heeft de Hoge Raad geoordeeld.  Lees meer...

Geen naheffing bij verhoging btw-tarief

11 juni 2018 - Het kabinet wil ondernemers niet belasten met extra administratieve lasten bij de aangekondigde verhoging van het verlaagde btw-tarief van 6 naar 9 procent. De Belastingdienst zal niet gaan naheffen op in 2018 betaalde prestaties die pas in 2019 gaan plaatsvinden. Dit heeft staatssecretaris Snel van Financiën in een debat met de Tweede Kamer aangekondigd.   Lees meer...

Pensioenoverzicht gaat ook mee- en tegenvallers tonen

4 juni 2018 - Iedereen die pensioen opbouwt, krijgt vanaf volgend jaar september beter inzicht in de hoogte van de pensioenuitbetaling die hij of zij later kan verwachten. Op mijnpensioenoverzicht.nl worden drie verschillende bedragen toegevoegd; deze zijn berekend volgens een verwacht scenario, een optimistisch en een pessimistisch scenario. In de scenario's is rekening gehouden met mee- of tegenvallende economische ontwikkelingen. Lees meer...

Minimumloon en minimumvakantiebijslag stijgen per 1 juli 2018

30 mei 2018 - De brutobedragen van het wettelijk minimumloon en minimumvakantiebijslag wijzigen per 1 juli 2018. Lees meer...

Uitspraak hof over onjuist gebruik digitaal kassasysteem

13 mei 2018 - Een goed opgezet administratiemodel en intern beheersingsproces zijn van onschatbare waarde voor een onderneming waar veel contant geld in omgaat. Daarbij is een digitaal kassasysteem feitelijk onmisbaar. Als een ondernemer zo'n kassasysteem bewust verkeerd gebruikt, dan kan dat leiden tot serieuze fiscaalrechtelijke consequenties. Een voorbeeld hiervan is onderstaande uitspraak van Gerechtshof 's-Hertogenbosch.   Lees meer...

Kassagegevens moeten digitaal worden bewaard

13 mei 2018 - Digitale detailgegevens uit een kassa moeten bewaard blijven, zodat de Belastingdienst een efficiënte controle kan uitvoeren. Lees meer...

Bassant

Villapark 1
3051 BP  Rotterdam

T: 010 - 418 61 66
E: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

KvK Rotterdam 64970906

Klachtenregeling

Privacyverklaring

Aangesloten bij

logo-nba

 
 logo-rb

Aanmelden nieuwsbrief

Naam:

E-mail:

Met welke frequentie wenst u de nieuwsbrief te ontvangen?