Klachtenregeling
dienst-advisering

Advisering

De financiële administratie is gebonden aan vele wetten en regelgevingen. Dat is ook wel nodig, omdat het uiteindelijk de basis vormt van de Nederlandse economie. Bassant kent alle wetten en regels door en door. Lees verder »
dienst-accountancy

Accountancy

Gaat uw voorkeur uit naar een accountant die u geheel ontzorgt? Bassant licht uw organisatie zowel financieel als administratief door. Daarom kunt u rekenen op advies op administratief, organisatorisch én fiscaal vlak.
Lees verder »
dienst-fiscaal

Fiscaal advies

De belastingadviseurs van Bassant werken altijd nauw samen met de opdrachtgever. Zo komen we tot de beste fiscale oplossingen. Onze fiscaal adviseurs signaleren en brengen betrouwbaar advies uit voor u en uw organisatie, nu én later. Lees verder »

Klachtenregeling

5.1.5. Procedure klachtenregeling

Klachten

In elke organisatie waar gewerkt wordt kunnen fouten gemaakt worden, zo ook bij accountantsorganisaties. Een klacht kan worden omschreven als een uiten van ongenoegen tegen de uitvoering van werkzaamheden die zijn of worden verricht, tegen medewerkers van onze organisatie of tegen het honorarium van de werkzaamheden. Klachten kunnen voortkomen uit zowel de eigen organisatie als vanuit derden. Het is zaak klachten serieus te behandelen en af te wikkelen omdat onvoldoende aandacht kan leiden tot afbreuk. Tegelijk kan een adequate oplossing de organisatie verbeteren. Indien van een klacht sprake is dient er bij de klager op te worden aangedrongen dat hij de klacht op schrift stelt. Als de klager dit niet wenst zal de medewerker die de klacht in ontvangst neemt deze op schrift stellen en door de klager laten ondertekenen.

De directie van ons kantoor is verantwoordelijk voor de benoeming van een compliance officer met voldoende bevoegdheden, kennis en overwicht.

Klachtbehandeling

Indien er klachten binnenkomen en deze zijn niet gericht aan de compliance officer dan dient de ontvanger de klachten onmiddellijk aan de compliance officer door te geven. Klachten over het functioneren van de compliance officer dienen bij zijn vervanger of de leiding van ons kantoor te worden neergelegd.

De compliance officer zal de klager een ontvangst bevestiging zenden en hem de (redelijke) termijn doorgeven waarop deze antwoord kan verwachten. De compliance officer kan de klager om nadere toelichting en/of informatie vragen.

De compliance officer zal een onderzoek instellen en desgewenst (juridisch) advies inwinnen. Ook kan hij medewerkers uit de eigen organisatie, waaronder de verantwoordelijk accountant, interviewen en documentatie van de betrokken werkzaamheden opvragen. Indien nodig zal hij de naam van de klager anoniem houden. Bij ernstige of voortdurend dezelfde soort klachten kan de compliance officer besluiten de behandeling in commissievorm met 1 of 2 anderen voort te zetten. In elk geval een van deze aanvullende leden zal lid zijn van de directie van de organisatie.

De compliance officer zal een rapport over de klacht opmaken en zowel de directie van de organisatie als de verantwoordelijk accountant een afschrift hiervan doen toekomen. Indien de rapportage niet tijdig gereed is zal de compliance officer de klager een nieuwe termijn opgeven waar binnen hij antwoord kan verwachten. In zijn rapportage trekt hij conclusies en stelt hij maatregelen voor. De compliance officer zal zijn onderzoeksrapport zodanig documenteren dat de conclusies daardoor gedragen worden.

Indien een bij ons werkzame of aan ons verbonden openbare accountant wordt betrokken bij een tuchtzaak of in een klachtenprocedure wordt dit door de compliance officer onverwijld gemeld aan de betrokken cliënt(en).

Alle betrokkenen dienen de uiterste geheimhouding met betrekking tot zowel de klacht als de klager in acht te nemen. De bedrijfsleiding beslist in hoeverre de klacht naar buiten wordt gebracht.

Klachtafhandeling

De directie van ons kantoor zal de klacht en de uitkomsten van het onderzoek met de verantwoordelijk accountant en met de klager bespreken tenzij zij dit overlaat aan de verantwoordelijk accountant. De klager dient erop gewezen te worden dat hij, indien de uitkomst van het gesprek voor hem niet bevredigd is, hij zijn klacht kan neerleggen bij de NOvAA, NIVRA.

De directie van ons kantoor zal naar aanleiding van de klacht en indien nodig, maatregelen nemen tot aanpassing van instructies, reglementen of voorschriften. Indien gewenst kan de leiding disciplinaire maatregelen nemen tegen een betrokkene uit de organisatie dan wel een aantekening maken in het personeelsdossier van betrokkene.

Klokkenluidersregeling

De klokkenluidersregeling ziet toe op klachten vanuit de eigen organisatie. Ook deze dienen in eerste instantie bij de compliance officer te worden neergelegd. Deze zal de klacht conform de normale procedure afhandelen met dien verstande dat in dit geval de klager altijd anoniem blijft en dat ook voor anderen in de organisatie niet duidelijk is wie de klager is. Indien behandeling door de compliance officer op bezwaren stuit legt de klager de klacht neer bij de directie van ons kantoor.

Algemeen

De directie van ons kantoor zal zorgen dat op passende wijze aandacht wordt besteed aan de klachtenregeling door opname in de algemene voorwaarden, opname op de website, verwijzing in de opdrachtbevestiging en het kantoorhandboek.

Fiscaal nieuws

Wettelijk minimumloon per 1 juli 2019

14 mei 2019 - De brutobedragen van het wettelijk minimumloon en minimumvakantiebijslag wijzigen per 1 juli 2019.De minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid stelt de hoogte van het wettelijk minimumloon elk jaar per 1 januari en 1 juli opnieuw vast. Het aanpassingspercentage na afronding is 1,23. Lees meer...

Modellen top 10 verkochte elektrische auto’s

14 mei 2019 - De bijtelling voor elektrische auto's met een cataloguswaarde van meer dan 50.000 euro is met ingang van 1 januari 2019 gewijzigd. De belangrijkste wijziging is dat het bijtellingsvoordeel voor dure, elektrische auto's deels is opgeheven. Tot en met 31 december 2018 kon u bij het afsluiten van een nieuw leasecontract profiteren van 4 procent bijtelling over de volledige cataloguswaarde. Vanaf 1 januari wordt het lage tarief alleen berekend over de eerste 50.000 euro. Voor elke euro daarboven geldt in 2019 het normale tarief van 22 procent. Het totaal aantal verkochte volledig elektrische personenauto's in 2018 betreft 25.068. Lees meer...

Salderingsregeling zonnepanelen verlengd tot 2023

14 mei 2019 - De salderingsregeling voor zonnepanelen wordt tot 1 januari 2023 ongewijzigd voortgezet.Dat hebben minister Wiebes (Economische Zaken en Klimaat) en staatssecretaris Snel (Financiën) besloten. Het blijft hierdoor financieel aantrekkelijk voor huishoudens en mkb-bedrijven om te investeren in zonnepanelen.De salderingsregeling houdt in dat de stroom die je met zonnepanelen opwekt en teruglevert aan het net, wordt afgetrokken van het eigen energieverbruik. Eigenaren van zonnepanelen kunnen drie jaar langer salderen dan was voorzien in het Regeerakkoord. Tot 1 januari 2023 verandert er niets voor wie al zonnepanelen heeft. Lees meer...

Stuur verzoeken en bezwaren niet in verzamelbrief

1 mei 2019 - De Belastingdienst ontvangt steeds vaker verzoeken en bezwaren in 1 brief voor verschillende burgerservicenummers (BSN)/Rechtspersonen Samenwerkingsverbanden Informatie Nummers (RSIN), zonder dat deze BSN's fiscale partners zijn. Deze zogenaamde verzamelbrieven neemt de Belastingdienst niet in behandeling.  Lees meer...

21% btw voor bewegen in een vacuümcabine

24 april 2019 - Bewegen in een vacuümcabine is geen sport en valt daarom onder het btw-tarief van 21%. Het geven van gelegenheid om te sporten in een sportaccommodatie valt onder het btw-tarief van 9%. Het begrip ‘sport' heeft betrekking op activiteiten waarbij fysieke inspanning en training van fysieke vaardigheden voorop staan. Of een activiteit wordt aangemerkt als sport, wordt beoordeeld naar gangbaar spraakgebruik en/of maatschappelijke opvattingen. Lees meer...

Aftrekbare kosten voor afsluiten hypotheek

24 april 2019 - Deze kosten mag u in 1 keer aftrekken in de belastingaangifte over het jaar waarin uw klant de kosten heeft betaald.   Lees meer...

Niet-aftrekbare kosten eigen woning

24 april 2019 - De volgende kosten zijn niet aftrekbaar:   Lees meer...

WBSO heeft aantoonbaar effect op innovatief bedrijfsleven

14 april 2019 - De innovatie- en onderzoeksregeling Wet Bevordering Speur- en Ontwikkelingswerk (WBSO) stimuleert aantoonbaar het aantal innovatieactiviteiten binnen ons bedrijfsleven en versterkt het Nederlandse vestigingsklimaat. Dat blijkt uit een onderzoek van Dialogic in samenwerking met APE en UNU-Merit naar de doeltreffendheid van deze fiscale regeling van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat over de periode 2011-2017. Lees meer...

Ombudsman: bereikbaarheid BelastingTelefoon moet beter

10 april 2019 - Uit het jaarverslag 2018 dat de Nationale Ombudsman (de ombudsman) op 10 januari 2019 aan de Tweede Kamer heeft aangeboden blijkt onder meer het volgende. In juli 2018 uitte de ombudsman zorgen over de verminderde bereikbaarheid van de BelastingTelefoon aan de staatssecretaris. Burgers lieten de ombudsman weten dat zij de Belastingdienst niet of slecht kunnen bereiken. Zij kregen te horen dat alle medewerkers in gesprek zijn en daarna wordt de verbinding verbroken.  Lees meer...

Toezicht stichtingen en verenigingen geïntensiveerd

9 april 2019 - De Belastingdienst heeft in 2017 besloten de handhaving van de belastingplicht van (tot nu toe) onbeschreven stichtingen en verenigingen (stivers) te intensiveren. Onterecht heerst namelijk vaak de gedachte dat er geen belastingplicht is als in de oprichtingsakte geen winstoogmerk is opgenomen. Ondernemen stivers echter dezelfde economische activiteiten als bedrijven, dan gelden ook dezelfde fiscale regels.  Lees meer...

Bassant

Villapark 1
3051 BP  Rotterdam

T: 010 - 418 61 66
E: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

KvK Rotterdam 64970906

Klachtenregeling

Privacyverklaring

Aangesloten bij

logo-nba

 
 logo-rb

Aanmelden nieuwsbrief

Naam:

E-mail:

Met welke frequentie wenst u de nieuwsbrief te ontvangen?