Klachtenregeling
dienst-advisering

Advisering

De financiële administratie is gebonden aan vele wetten en regelgevingen. Dat is ook wel nodig, omdat het uiteindelijk de basis vormt van de Nederlandse economie. Bassant kent alle wetten en regels door en door. Lees verder »
dienst-accountancy

Accountancy

Gaat uw voorkeur uit naar een accountant die u geheel ontzorgt? Bassant licht uw organisatie zowel financieel als administratief door. Daarom kunt u rekenen op advies op administratief, organisatorisch én fiscaal vlak.
Lees verder »
dienst-fiscaal

Fiscaal advies

De belastingadviseurs van Bassant werken altijd nauw samen met de opdrachtgever. Zo komen we tot de beste fiscale oplossingen. Onze fiscaal adviseurs signaleren en brengen betrouwbaar advies uit voor u en uw organisatie, nu én later. Lees verder »

Klachtenregeling

5.1.5. Procedure klachtenregeling

Klachten

In elke organisatie waar gewerkt wordt kunnen fouten gemaakt worden, zo ook bij accountantsorganisaties. Een klacht kan worden omschreven als een uiten van ongenoegen tegen de uitvoering van werkzaamheden die zijn of worden verricht, tegen medewerkers van onze organisatie of tegen het honorarium van de werkzaamheden. Klachten kunnen voortkomen uit zowel de eigen organisatie als vanuit derden. Het is zaak klachten serieus te behandelen en af te wikkelen omdat onvoldoende aandacht kan leiden tot afbreuk. Tegelijk kan een adequate oplossing de organisatie verbeteren. Indien van een klacht sprake is dient er bij de klager op te worden aangedrongen dat hij de klacht op schrift stelt. Als de klager dit niet wenst zal de medewerker die de klacht in ontvangst neemt deze op schrift stellen en door de klager laten ondertekenen.

De directie van ons kantoor is verantwoordelijk voor de benoeming van een compliance officer met voldoende bevoegdheden, kennis en overwicht.

Klachtbehandeling

Indien er klachten binnenkomen en deze zijn niet gericht aan de compliance officer dan dient de ontvanger de klachten onmiddellijk aan de compliance officer door te geven. Klachten over het functioneren van de compliance officer dienen bij zijn vervanger of de leiding van ons kantoor te worden neergelegd.

De compliance officer zal de klager een ontvangst bevestiging zenden en hem de (redelijke) termijn doorgeven waarop deze antwoord kan verwachten. De compliance officer kan de klager om nadere toelichting en/of informatie vragen.

De compliance officer zal een onderzoek instellen en desgewenst (juridisch) advies inwinnen. Ook kan hij medewerkers uit de eigen organisatie, waaronder de verantwoordelijk accountant, interviewen en documentatie van de betrokken werkzaamheden opvragen. Indien nodig zal hij de naam van de klager anoniem houden. Bij ernstige of voortdurend dezelfde soort klachten kan de compliance officer besluiten de behandeling in commissievorm met 1 of 2 anderen voort te zetten. In elk geval een van deze aanvullende leden zal lid zijn van de directie van de organisatie.

De compliance officer zal een rapport over de klacht opmaken en zowel de directie van de organisatie als de verantwoordelijk accountant een afschrift hiervan doen toekomen. Indien de rapportage niet tijdig gereed is zal de compliance officer de klager een nieuwe termijn opgeven waar binnen hij antwoord kan verwachten. In zijn rapportage trekt hij conclusies en stelt hij maatregelen voor. De compliance officer zal zijn onderzoeksrapport zodanig documenteren dat de conclusies daardoor gedragen worden.

Indien een bij ons werkzame of aan ons verbonden openbare accountant wordt betrokken bij een tuchtzaak of in een klachtenprocedure wordt dit door de compliance officer onverwijld gemeld aan de betrokken cliënt(en).

Alle betrokkenen dienen de uiterste geheimhouding met betrekking tot zowel de klacht als de klager in acht te nemen. De bedrijfsleiding beslist in hoeverre de klacht naar buiten wordt gebracht.

Klachtafhandeling

De directie van ons kantoor zal de klacht en de uitkomsten van het onderzoek met de verantwoordelijk accountant en met de klager bespreken tenzij zij dit overlaat aan de verantwoordelijk accountant. De klager dient erop gewezen te worden dat hij, indien de uitkomst van het gesprek voor hem niet bevredigd is, hij zijn klacht kan neerleggen bij de NOvAA, NIVRA.

De directie van ons kantoor zal naar aanleiding van de klacht en indien nodig, maatregelen nemen tot aanpassing van instructies, reglementen of voorschriften. Indien gewenst kan de leiding disciplinaire maatregelen nemen tegen een betrokkene uit de organisatie dan wel een aantekening maken in het personeelsdossier van betrokkene.

Klokkenluidersregeling

De klokkenluidersregeling ziet toe op klachten vanuit de eigen organisatie. Ook deze dienen in eerste instantie bij de compliance officer te worden neergelegd. Deze zal de klacht conform de normale procedure afhandelen met dien verstande dat in dit geval de klager altijd anoniem blijft en dat ook voor anderen in de organisatie niet duidelijk is wie de klager is. Indien behandeling door de compliance officer op bezwaren stuit legt de klager de klacht neer bij de directie van ons kantoor.

Algemeen

De directie van ons kantoor zal zorgen dat op passende wijze aandacht wordt besteed aan de klachtenregeling door opname in de algemene voorwaarden, opname op de website, verwijzing in de opdrachtbevestiging en het kantoorhandboek.

Fiscaal nieuws

Waardebepaling vastgoed via vooroverleg

23 juli 2019 - Wilt u voorafgaand aan het indienen van de aangifte van uw klant zekerheid krijgen over de waarde van vastgoed? Vanaf 15 juli doet u dit niet meer met een aanvraag voor een gezamenlijke taxatie, maar voortaan gaat dit via een aanvraag tot vooroverleg.  Lees meer...

Strenger toezicht op arbeidsrelaties

23 juli 2019 - Het kabinet wil dat de Belastingdienst het toezicht op arbeidsrelaties aanscherpt vanaf 1 januari 2020.  Door onduidelijkheden in de Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties (DBA) legt de Belastingdienst op dit moment alleen naheffingen en boetes op bij kwaadwillendheid. Vanaf 2020 kan de Belastingdienst ook handhaven als opdrachtgevers aanwijzingen van de Belastingdienst niet binnen een redelijke termijn opvolgen. Zowel de Belastingdienst als de Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) krijgen er nieuwe medewerkers bij om meer toezicht te houden. Ook gaat de Belastingdienst meer samenwerken met de Inspectie SZW zodat signalen van schijnzelfstandigheid sneller worden opgepakt.    Lees meer...

Kabinet verlengt IOW met 4 jaar

7 juli 2019 - De Wet inkomensvoorziening oudere werklozen (IOW) wordt verlengd. Werknemers vanaf 60 jaar en 4 maanden die werkloos of gedeeltelijk arbeidsongeschikt worden, kunnen aanspraak maken op een IOW-uitkering. Dat staat in een wetsvoorstel waarmee de ministerraad op voorstel van minister Koolmees van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft ingestemd.  Lees meer...

Brede steun Eerste Kamer langzamere stijging AOW-leeftijd

7 juli 2019 - De Eerste Kamer heeft op 2 juli 2019 het wetsvoorstel 'Temporisering verhoging AOW-leeftijd' (35223) met een overgrote meerderheid aangenomen.  Lees meer...

Diplomaten zijn vrijgesteld van parkeerbelasting

23 juni 2019 - De heer X is ‘nationaal lid' van Eurojust dat is gevestigd in Den Haag. Hij heeft zijn auto met een diplomatiek kenteken geparkeerd zonder de verschuldigde parkeerbelasting te voldoen. Daarvoor is hem een naheffingsaanslag parkeerbelasting opgelegd.  Lees meer...

Brede steun Tweede Kamer langzamere stijging AOW-leeftijd

23 juni 2019 - De Tweede Kamer heeft op 20 juni 2019 met een overgrote meerderheid ingestemd met het wetsvoorstel 'Temporisering verhoging AOW-leeftijd' (35223). De wetswijziging is nodig om de AOW-leeftijd de komende jaren minder snel te laten stijgen. 128 van de 150 Kamerleden hebben voor dit wetsvoorstel gestemd. Op korte termijn wordt het voorstel in de Eerste Kamer behandeld. Lees meer...

Antwoorden Kamervragen over de youngtimerregeling

23 juni 2019 - Staatssecretaris Snel van Financiën heeft Kamervragen beantwoord over de youngtimerregeling. Deze regeling heeft enerzijds tot doel om het privévoordeel van oudere, vrijwel afgeschreven auto's, beter te laten aansluiten bij de waarde die een vrijwel afgeschreven ten minste vijftien jaar oude auto op dat moment heeft. Anderzijds heeft de regeling tot doel de bijtelling voor de zogenoemde oldtimer vast te stellen op basis van de reële waarde van de auto, een waarde die bij de echte gerestaureerde oldtimer vele malen hoger kan/zal zijn dan de oorspronkelijke catalogusprijs van mogelijk 30 of 40 jaar terug.  Lees meer...

Aankomend beleid: aanpassingen werkkostenregeling

2 juni 2019 - In de Wet op de loonbelasting 1964 staat de komende tijd een aantal aanpassingen binnen de werkkostenregeling gepland. Via de werkkostenregeling kunnen werkgevers onbelaste vergoedingen en verstrekkingen aan hun werknemers geven. Het mag daarbij ook gaan om zaken waar werknemers privévoordeel van kunnen hebben. Typische voorbeelden zijn kerstpakketten en bedrijfsuitjes.  Lees meer...

Eenmanszaken krijgen nieuw btw-nummer

2 juni 2019 - Voor 1 januari 2020 krijgen ruim 1 miljoen eenmanszaken een nieuw btw-identificatienummer van de Belastingdienst.  Lees meer...

Diensten medisch pedicure vrijgesteld van omzetbelasting

23 mei 2019 - Mevrouw X exploiteert een praktijk waarin zij onder meer werkzaamheden als medisch pedicure verricht.In geschil of de behandelingen die zij als zodanig verricht zijn vrijgesteld voor de omzetbelasting. In dit verband is de vraag aan de orde of instrumentele handelingen die X verricht als medisch pedicure van gelijkwaardig kwaliteitsniveau zijn als een gezondheidskundige dienst van een Wet BIG-beroepsbeoefenaar, in dit geval een podotherapeut.  Lees meer...

Bassant

Villapark 1
3051 BP  Rotterdam

T: 010 - 418 61 66
E: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

KvK Rotterdam 64970906

Klachtenregeling

Privacyverklaring

Aangesloten bij

logo-nba

 
 logo-rb

Aanmelden nieuwsbrief

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste fiscale nieuws.