Klachtenregeling
dienst-advisering

Advisering

De financiële administratie is gebonden aan vele wetten en regelgevingen. Dat is ook wel nodig, omdat het uiteindelijk de basis vormt van de Nederlandse economie. Bassant kent alle wetten en regels door en door. Lees verder »
dienst-accountancy

Accountancy

Gaat uw voorkeur uit naar een accountant die u geheel ontzorgt? Bassant licht uw organisatie zowel financieel als administratief door. Daarom kunt u rekenen op advies op administratief, organisatorisch én fiscaal vlak.
Lees verder »
dienst fiscaal sylvia

Fiscaal advies

De belastingadviseurs van Bassant werken altijd nauw samen met de opdrachtgever. Zo komen we tot de beste fiscale oplossingen. Onze fiscaal adviseurs signaleren en brengen betrouwbaar advies uit voor u en uw organisatie, nu én later. Lees verder »

Klachtenregeling

5.1.5. Procedure klachtenregeling

Klachten

In elke organisatie waar gewerkt wordt kunnen fouten gemaakt worden, zo ook bij accountantsorganisaties. Een klacht kan worden omschreven als een uiten van ongenoegen tegen de uitvoering van werkzaamheden die zijn of worden verricht, tegen medewerkers van onze organisatie of tegen het honorarium van de werkzaamheden. Klachten kunnen voortkomen uit zowel de eigen organisatie als vanuit derden. Het is zaak klachten serieus te behandelen en af te wikkelen omdat onvoldoende aandacht kan leiden tot afbreuk. Tegelijk kan een adequate oplossing de organisatie verbeteren. Indien van een klacht sprake is dient er bij de klager op te worden aangedrongen dat hij de klacht op schrift stelt. Als de klager dit niet wenst zal de medewerker die de klacht in ontvangst neemt deze op schrift stellen en door de klager laten ondertekenen.

De directie van ons kantoor is verantwoordelijk voor de benoeming van een compliance officer met voldoende bevoegdheden, kennis en overwicht.

Klachtbehandeling

Indien er klachten binnenkomen en deze zijn niet gericht aan de compliance officer dan dient de ontvanger de klachten onmiddellijk aan de compliance officer door te geven. Klachten over het functioneren van de compliance officer dienen bij zijn vervanger of de leiding van ons kantoor te worden neergelegd.

De compliance officer zal de klager een ontvangst bevestiging zenden en hem de (redelijke) termijn doorgeven waarop deze antwoord kan verwachten. De compliance officer kan de klager om nadere toelichting en/of informatie vragen.

De compliance officer zal een onderzoek instellen en desgewenst (juridisch) advies inwinnen. Ook kan hij medewerkers uit de eigen organisatie, waaronder de verantwoordelijk accountant, interviewen en documentatie van de betrokken werkzaamheden opvragen. Indien nodig zal hij de naam van de klager anoniem houden. Bij ernstige of voortdurend dezelfde soort klachten kan de compliance officer besluiten de behandeling in commissievorm met 1 of 2 anderen voort te zetten. In elk geval een van deze aanvullende leden zal lid zijn van de directie van de organisatie.

De compliance officer zal een rapport over de klacht opmaken en zowel de directie van de organisatie als de verantwoordelijk accountant een afschrift hiervan doen toekomen. Indien de rapportage niet tijdig gereed is zal de compliance officer de klager een nieuwe termijn opgeven waar binnen hij antwoord kan verwachten. In zijn rapportage trekt hij conclusies en stelt hij maatregelen voor. De compliance officer zal zijn onderzoeksrapport zodanig documenteren dat de conclusies daardoor gedragen worden.

Indien een bij ons werkzame of aan ons verbonden openbare accountant wordt betrokken bij een tuchtzaak of in een klachtenprocedure wordt dit door de compliance officer onverwijld gemeld aan de betrokken cliënt(en).

Alle betrokkenen dienen de uiterste geheimhouding met betrekking tot zowel de klacht als de klager in acht te nemen. De bedrijfsleiding beslist in hoeverre de klacht naar buiten wordt gebracht.

Klachtafhandeling

De directie van ons kantoor zal de klacht en de uitkomsten van het onderzoek met de verantwoordelijk accountant en met de klager bespreken tenzij zij dit overlaat aan de verantwoordelijk accountant. De klager dient erop gewezen te worden dat hij, indien de uitkomst van het gesprek voor hem niet bevredigd is, hij zijn klacht kan neerleggen bij de NOvAA, NIVRA.

De directie van ons kantoor zal naar aanleiding van de klacht en indien nodig, maatregelen nemen tot aanpassing van instructies, reglementen of voorschriften. Indien gewenst kan de leiding disciplinaire maatregelen nemen tegen een betrokkene uit de organisatie dan wel een aantekening maken in het personeelsdossier van betrokkene.

Klokkenluidersregeling

De klokkenluidersregeling ziet toe op klachten vanuit de eigen organisatie. Ook deze dienen in eerste instantie bij de compliance officer te worden neergelegd. Deze zal de klacht conform de normale procedure afhandelen met dien verstande dat in dit geval de klager altijd anoniem blijft en dat ook voor anderen in de organisatie niet duidelijk is wie de klager is. Indien behandeling door de compliance officer op bezwaren stuit legt de klager de klacht neer bij de directie van ons kantoor.

Algemeen

De directie van ons kantoor zal zorgen dat op passende wijze aandacht wordt besteed aan de klachtenregeling door opname in de algemene voorwaarden, opname op de website, verwijzing in de opdrachtbevestiging en het kantoorhandboek.

Fiscaal nieuws

Bijzonder uitstel van betaling: wat gebeurt er na 1 oktober 2020?

1 september 2020 - Bent u ondernemer en heeft uw bedrijf betalingsproblemen door de coronacrisis? Dan kunt u nog tot 1 oktober 2020 voor 3 maanden bijzonder uitstel van betaling aanvragen, of een eerdere aanvraag verlengen. Loopt uw bijzonder uitstel af, dan moet u bij de eerstvolgende aangifte uw belasting weer op tijd betalen. Vanaf 1 januari 2021 begint de afbetaling van de openstaande belastingbedragen waarvoor u uitstel van betaling hebt gekregen. Daarvoor krijgt u ruim de tijd: 2 jaar.   Lees meer...

Coronaregeling Tegemoetkoming Vaste Lasten mkb-ondernemers gaat door tot in 2021

1 september 2020 - Mkb'ers die direct geraakt zijn door de diverse kabinetsmaatregelen om het coronavirus in te dammen, kunnen ook na 1 oktober 2020 weer de Tegemoetkoming voor Vaste Lasten mkb (TVL) aanvragen. Ondernemers in onder meer horeca, recreatie, evenementen, kermissen, podia en theaters krijgen afhankelijk van de omvang van het bedrijf, de hoogte van de vaste kosten en de mate van omzetverlies een tegemoetkoming voor hun vaste lasten tot een maximum van € 90.000 per 3 maanden. Lees meer...

Verlenging NOW (tegemoetkoming loonkosten) met 9 maanden

1 september 2020 - De NOW-regeling (Tijdelijke noodmaatregel overbrugging voor werkbehoud ) wordt per 1 oktober 2020 met negen maanden verlengd, met drie keer drie maanden. In die periode wordt de NOW geleidelijk afgebouwd, zodat ondernemers en werkenden tijd en ruimte hebben om zich aan te passen. Lees meer...

Verlenging Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo)

1 september 2020 - Het kabinet verlengt de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo) met negen maanden tot 1 juli 2021. Met de Tozo worden zelfstandig ondernemers ondersteund die vanwege de coronacrisis te maken hebben met derving van inkomsten en met liquiditeitsproblemen. Net als bij de NOW wordt deregeling gedurende de verlengingsperiode geleidelijk gerichter en wordt, waar dat nodig is, een voorbereiding op de nieuwe toekomst gestimuleerd.  Lees meer...

Borgstellingen en garantiefondsen

1 september 2020 - Maatregelen die bedrijven van liquiditeit kunnen voorzien blijven voor ondernemers beschikbaar. De verruiming van de Borgstelling MKB (BMKB-C) voor bedrijven die door de gevolgen van het coronavirus worden geraakt en daardoor in liquiditeitsproblemen komen, heeft een looptijd tot 1 april 2021.  Lees meer...

Ook bij thuiswerken behouden werknemers recht op reisaftrek

1 september 2020 - In de inkomstenbelasting bestaat de mogelijkheid van reisaftrek voor woon-werkverkeer dat met het ovwordt afgelegd en waarvoor geen vergoeding van de werkgever wordt ontvangen. Sommige werknemers reizen veel minder naar hun werk vanwege het advies om zoveel mogelijk thuis te werken. Daardoor hebben ze minder recht op reisaftrek, terwijl de kosten van een ov-abonnement mogelijk gewoon doorlopen.  Lees meer...

Aanvraag compensatieregeling eHerkenning Belastingdienst nog niet mogelijk

11 augustus 2020 - Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) meldt dat het aanvragen van een vergoeding via de ‘Compensatieregeling eHerkenning Belastingdienst', waarschijnlijk in de loop van september mogelijk is. De compensatieregeling is voor klanten die eHerkenning alleen nodig hebben om in te loggen in het nieuwe portaal voor ondernemers. eHerkenning is niet gratis, vandaar een compensatieregeling.     Lees meer...

Verlenging behandeltermijn bezwaarschriften omzetbelasting

11 augustus 2020 - U krijgt mogelijk een brief waarin de inspecteur aankondigt dat hij niet binnen 6 weken na het einde van de bezwaartermijn een beslissing neemt. Dat komt door een toename van het aantal bezwaren, onder andere als gevolg van grote aantallen naheffingsaanslagen door de coronacrisis. De inspecteur schort de termijn op tot 20 augustus 2020.   Lees meer...

Houd ik recht op ondernemersfaciliteiten als ik niet kan voldoen aan het urencriterium van 1.225 uur per jaar?

2 augustus 2020 - Ondernemers en zzp'ers die het niet lukt om in de periode tussen 1 maart en 1 oktober 2020 te voldoen aan het urencriterium van 24 uur per week, kunnen aanspraak blijven maken op hun ondernemersfaciliteiten. Ook als u uw uren in deze periode niet kunt maken door de coronacrisis, zal de Belastingdienst er van uitgaan dat u deze uren wel heeft gewerkt. Lees meer...

Ingangsdatum verplichte inschrijving UBO-register

19 juli 2020 - Vanaf 27 september 2020 zijn ondernemingen verplicht om hun eigenaren of de personen die zeggenschap hebben, in een zogeheten UBO-register in te schrijven. Dit is het gevolg van Europese regels. Doel van het register is het tegengaan van financieel-economische criminaliteit, zoals witwassen van geld.   Lees meer...

Bassant

Villapark 1
3051 BP  Rotterdam

T: 010 - 418 61 66
E: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

KvK Rotterdam 64970906

Klachtenregeling

Privacyverklaring

Aangesloten bij

logo-nba

 
 logo-rb

Aanmelden nieuwsbrief

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste fiscale nieuws.