Klachtenregeling
dienst-advisering

Advisering

De financiële administratie is gebonden aan vele wetten en regelgevingen. Dat is ook wel nodig, omdat het uiteindelijk de basis vormt van de Nederlandse economie. Bassant kent alle wetten en regels door en door. Lees verder »
dienst-accountancy

Accountancy

Gaat uw voorkeur uit naar een accountant die u geheel ontzorgt? Bassant licht uw organisatie zowel financieel als administratief door. Daarom kunt u rekenen op advies op administratief, organisatorisch én fiscaal vlak.
Lees verder »
dienst-fiscaal

Fiscaal advies

De belastingadviseurs van Bassant werken altijd nauw samen met de opdrachtgever. Zo komen we tot de beste fiscale oplossingen. Onze fiscaal adviseurs signaleren en brengen betrouwbaar advies uit voor u en uw organisatie, nu én later. Lees verder »

Klachtenregeling

5.1.5. Procedure klachtenregeling

Klachten

In elke organisatie waar gewerkt wordt kunnen fouten gemaakt worden, zo ook bij accountantsorganisaties. Een klacht kan worden omschreven als een uiten van ongenoegen tegen de uitvoering van werkzaamheden die zijn of worden verricht, tegen medewerkers van onze organisatie of tegen het honorarium van de werkzaamheden. Klachten kunnen voortkomen uit zowel de eigen organisatie als vanuit derden. Het is zaak klachten serieus te behandelen en af te wikkelen omdat onvoldoende aandacht kan leiden tot afbreuk. Tegelijk kan een adequate oplossing de organisatie verbeteren. Indien van een klacht sprake is dient er bij de klager op te worden aangedrongen dat hij de klacht op schrift stelt. Als de klager dit niet wenst zal de medewerker die de klacht in ontvangst neemt deze op schrift stellen en door de klager laten ondertekenen.

De directie van ons kantoor is verantwoordelijk voor de benoeming van een compliance officer met voldoende bevoegdheden, kennis en overwicht.

Klachtbehandeling

Indien er klachten binnenkomen en deze zijn niet gericht aan de compliance officer dan dient de ontvanger de klachten onmiddellijk aan de compliance officer door te geven. Klachten over het functioneren van de compliance officer dienen bij zijn vervanger of de leiding van ons kantoor te worden neergelegd.

De compliance officer zal de klager een ontvangst bevestiging zenden en hem de (redelijke) termijn doorgeven waarop deze antwoord kan verwachten. De compliance officer kan de klager om nadere toelichting en/of informatie vragen.

De compliance officer zal een onderzoek instellen en desgewenst (juridisch) advies inwinnen. Ook kan hij medewerkers uit de eigen organisatie, waaronder de verantwoordelijk accountant, interviewen en documentatie van de betrokken werkzaamheden opvragen. Indien nodig zal hij de naam van de klager anoniem houden. Bij ernstige of voortdurend dezelfde soort klachten kan de compliance officer besluiten de behandeling in commissievorm met 1 of 2 anderen voort te zetten. In elk geval een van deze aanvullende leden zal lid zijn van de directie van de organisatie.

De compliance officer zal een rapport over de klacht opmaken en zowel de directie van de organisatie als de verantwoordelijk accountant een afschrift hiervan doen toekomen. Indien de rapportage niet tijdig gereed is zal de compliance officer de klager een nieuwe termijn opgeven waar binnen hij antwoord kan verwachten. In zijn rapportage trekt hij conclusies en stelt hij maatregelen voor. De compliance officer zal zijn onderzoeksrapport zodanig documenteren dat de conclusies daardoor gedragen worden.

Indien een bij ons werkzame of aan ons verbonden openbare accountant wordt betrokken bij een tuchtzaak of in een klachtenprocedure wordt dit door de compliance officer onverwijld gemeld aan de betrokken cliënt(en).

Alle betrokkenen dienen de uiterste geheimhouding met betrekking tot zowel de klacht als de klager in acht te nemen. De bedrijfsleiding beslist in hoeverre de klacht naar buiten wordt gebracht.

Klachtafhandeling

De directie van ons kantoor zal de klacht en de uitkomsten van het onderzoek met de verantwoordelijk accountant en met de klager bespreken tenzij zij dit overlaat aan de verantwoordelijk accountant. De klager dient erop gewezen te worden dat hij, indien de uitkomst van het gesprek voor hem niet bevredigd is, hij zijn klacht kan neerleggen bij de NOvAA, NIVRA.

De directie van ons kantoor zal naar aanleiding van de klacht en indien nodig, maatregelen nemen tot aanpassing van instructies, reglementen of voorschriften. Indien gewenst kan de leiding disciplinaire maatregelen nemen tegen een betrokkene uit de organisatie dan wel een aantekening maken in het personeelsdossier van betrokkene.

Klokkenluidersregeling

De klokkenluidersregeling ziet toe op klachten vanuit de eigen organisatie. Ook deze dienen in eerste instantie bij de compliance officer te worden neergelegd. Deze zal de klacht conform de normale procedure afhandelen met dien verstande dat in dit geval de klager altijd anoniem blijft en dat ook voor anderen in de organisatie niet duidelijk is wie de klager is. Indien behandeling door de compliance officer op bezwaren stuit legt de klager de klacht neer bij de directie van ons kantoor.

Algemeen

De directie van ons kantoor zal zorgen dat op passende wijze aandacht wordt besteed aan de klachtenregeling door opname in de algemene voorwaarden, opname op de website, verwijzing in de opdrachtbevestiging en het kantoorhandboek.

Fiscaal nieuws

Modernisering Kleineondernemingsregeling


25 september 2018 - De kleineondernemingsregeling wordt per 1 januari 2020 gemoderniseerd. Als een ondernemer verwacht jaarlijks onder de omzetgrens van € 20.000,- te blijven, kan hij vanaf 1 januari 2020 kiezen voor een vrijstelling van btw. De nieuwe regeling is minder complex en gaat ook gelden voor bijvoorbeeld stichtingen en verenigingen.   Lees meer...

Landelijke belronde BTW-verzuim succes

19 september 2018 - Afgelopen coulanceperiode hebben ongeveer 50 medewerkers van de BelastingTelefoon startende ondernemers gebeld. Zij hadden hun allereerste digitale btw-aangifte nog niet ingediend. Het team heeft bijna een derde van de groep van 15 duizend verzuimende ondernemers weten te bereiken.    Lees meer...

Belastingpakket 2019. Gevolgen voor bedrijfsleven

19 september 2018 - Nederland wil aantrekkelijk zijn als vestigingsplaats voor bedrijven die een echte bijdrage leveren aan de economie. Het kabinet presenteert daarom een ambitieus pakket aan maatregelen voor het bedrijfsleven.   Lees meer...

Fiscus moet belastingaanslagen altijd per post toezenden

16 september 2018 - De belastingdienst kan niet volstaan met het enkel versturen van elektronische aanslagen. Dat heeft de belastingrechter in Den Haag beslist.   Lees meer...

Woningwaarde in 2018 gemiddeld 6,5 procent omhoog

25 augustus 2018 - De gemiddelde WOZ-waarde van woningen is in 2018 voor het derde jaar op rij gestegen.  Lees meer...

Compensatie bij ontslag langdurig arbeidsongeschikte werknemers

19 augustus 2018 - Hebt u als werkgever een langdurig arbeidsongeschikte werknemer ontslagen? Op 20 juli 2018 is een wet gepubliceerd die ervoor zorgt dat u compensatie kunt krijgen voor de transitievergoeding die u heeft betaald hebben aan deze werknemer. Er komt nog een regeling voor de aanvraagprocedure en verstrekking van de vergoeding.   Lees meer...

Afkoopkorting pensioen in eigen beheer in 2018 of in 2019 benutten?

12 augustus 2018 - Sinds 1 juli 2017 kunt u als dga geen pensioen in eigen beheer meer opbouwen. 2019 is het laatste jaar waarin u er nog voor kunt kiezen uw pensioen in eigen beheer af te kopen. Lees meer...

Bezwaren box 3-heffing 2017 aangewezen als massaal bezwaar

29 juli 2018 - Staatssecretaris Menno Snel van Financiën heeft de bezwaren tegen de berekening van de vermogensrendementsheffing (de box 3-heffing) in de aanslag inkomstenbelasting 2017 aangewezen als massaal bezwaar. Lees meer...

Liggelden jachthaven belast tegen het algemene btw-tarief

21 juli 2018 - Op vergoedingen voor ligplaatsen voor zeilboten en snelle motorboten in een jachthaven is het algemene btw-tarief van 21 procent van toepassing. Dat heeft de Hoge Raad geoordeeld.  Lees meer...

Bedrag definitieve aanslag erfbelasting mogelijk onjuist vastgesteld

11 juli 2018 - Heeft de Belastingdienst u onlangs een definitieve aanslag erfbelasting uitbetaald? Of hebt u een definitieve aanslag ontvangen waarin staat dat u een bedrag terugkrijgt? Het uitbetaalde of vastgestelde bedrag is mogelijk onjuist vastgesteld.    Lees meer...

Bassant

Villapark 1
3051 BP  Rotterdam

T: 010 - 418 61 66
E: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

KvK Rotterdam 64970906

Klachtenregeling

Privacyverklaring

Aangesloten bij

logo-nba

 
 logo-rb

Aanmelden nieuwsbrief

Naam:

E-mail:

Met welke frequentie wenst u de nieuwsbrief te ontvangen?