Klachtenregeling
dienst-advisering

Advisering

De financiële administratie is gebonden aan vele wetten en regelgevingen. Dat is ook wel nodig, omdat het uiteindelijk de basis vormt van de Nederlandse economie. Bassant kent alle wetten en regels door en door. Lees verder »
dienst-accountancy

Accountancy

Gaat uw voorkeur uit naar een accountant die u geheel ontzorgt? Bassant licht uw organisatie zowel financieel als administratief door. Daarom kunt u rekenen op advies op administratief, organisatorisch én fiscaal vlak.
Lees verder »
dienst fiscaal sylvia

Fiscaal advies

De belastingadviseurs van Bassant werken altijd nauw samen met de opdrachtgever. Zo komen we tot de beste fiscale oplossingen. Onze fiscaal adviseurs signaleren en brengen betrouwbaar advies uit voor u en uw organisatie, nu én later. Lees verder »

Klachtenregeling

5.1.5. Procedure klachtenregeling

Klachten

In elke organisatie waar gewerkt wordt kunnen fouten gemaakt worden, zo ook bij accountantsorganisaties. Een klacht kan worden omschreven als een uiten van ongenoegen tegen de uitvoering van werkzaamheden die zijn of worden verricht, tegen medewerkers van onze organisatie of tegen het honorarium van de werkzaamheden. Klachten kunnen voortkomen uit zowel de eigen organisatie als vanuit derden. Het is zaak klachten serieus te behandelen en af te wikkelen omdat onvoldoende aandacht kan leiden tot afbreuk. Tegelijk kan een adequate oplossing de organisatie verbeteren. Indien van een klacht sprake is dient er bij de klager op te worden aangedrongen dat hij de klacht op schrift stelt. Als de klager dit niet wenst zal de medewerker die de klacht in ontvangst neemt deze op schrift stellen en door de klager laten ondertekenen.

De directie van ons kantoor is verantwoordelijk voor de benoeming van een compliance officer met voldoende bevoegdheden, kennis en overwicht.

Klachtbehandeling

Indien er klachten binnenkomen en deze zijn niet gericht aan de compliance officer dan dient de ontvanger de klachten onmiddellijk aan de compliance officer door te geven. Klachten over het functioneren van de compliance officer dienen bij zijn vervanger of de leiding van ons kantoor te worden neergelegd.

De compliance officer zal de klager een ontvangst bevestiging zenden en hem de (redelijke) termijn doorgeven waarop deze antwoord kan verwachten. De compliance officer kan de klager om nadere toelichting en/of informatie vragen.

De compliance officer zal een onderzoek instellen en desgewenst (juridisch) advies inwinnen. Ook kan hij medewerkers uit de eigen organisatie, waaronder de verantwoordelijk accountant, interviewen en documentatie van de betrokken werkzaamheden opvragen. Indien nodig zal hij de naam van de klager anoniem houden. Bij ernstige of voortdurend dezelfde soort klachten kan de compliance officer besluiten de behandeling in commissievorm met 1 of 2 anderen voort te zetten. In elk geval een van deze aanvullende leden zal lid zijn van de directie van de organisatie.

De compliance officer zal een rapport over de klacht opmaken en zowel de directie van de organisatie als de verantwoordelijk accountant een afschrift hiervan doen toekomen. Indien de rapportage niet tijdig gereed is zal de compliance officer de klager een nieuwe termijn opgeven waar binnen hij antwoord kan verwachten. In zijn rapportage trekt hij conclusies en stelt hij maatregelen voor. De compliance officer zal zijn onderzoeksrapport zodanig documenteren dat de conclusies daardoor gedragen worden.

Indien een bij ons werkzame of aan ons verbonden openbare accountant wordt betrokken bij een tuchtzaak of in een klachtenprocedure wordt dit door de compliance officer onverwijld gemeld aan de betrokken cliënt(en).

Alle betrokkenen dienen de uiterste geheimhouding met betrekking tot zowel de klacht als de klager in acht te nemen. De bedrijfsleiding beslist in hoeverre de klacht naar buiten wordt gebracht.

Klachtafhandeling

De directie van ons kantoor zal de klacht en de uitkomsten van het onderzoek met de verantwoordelijk accountant en met de klager bespreken tenzij zij dit overlaat aan de verantwoordelijk accountant. De klager dient erop gewezen te worden dat hij, indien de uitkomst van het gesprek voor hem niet bevredigd is, hij zijn klacht kan neerleggen bij de NOvAA, NIVRA.

De directie van ons kantoor zal naar aanleiding van de klacht en indien nodig, maatregelen nemen tot aanpassing van instructies, reglementen of voorschriften. Indien gewenst kan de leiding disciplinaire maatregelen nemen tegen een betrokkene uit de organisatie dan wel een aantekening maken in het personeelsdossier van betrokkene.

Klokkenluidersregeling

De klokkenluidersregeling ziet toe op klachten vanuit de eigen organisatie. Ook deze dienen in eerste instantie bij de compliance officer te worden neergelegd. Deze zal de klacht conform de normale procedure afhandelen met dien verstande dat in dit geval de klager altijd anoniem blijft en dat ook voor anderen in de organisatie niet duidelijk is wie de klager is. Indien behandeling door de compliance officer op bezwaren stuit legt de klager de klacht neer bij de directie van ons kantoor.

Algemeen

De directie van ons kantoor zal zorgen dat op passende wijze aandacht wordt besteed aan de klachtenregeling door opname in de algemene voorwaarden, opname op de website, verwijzing in de opdrachtbevestiging en het kantoorhandboek.

Fiscaal nieuws

Belasten van vermogen in 2021

7 januari 2021 - Spaarders en kleine beleggers met een vermogen tot € 50.000 (of € 100.000 met fiscaal partner) betalen vanaf 2021 geen belasting meer over dat vermogen. Lees meer...

Overdrachtsbelasting in 2021

7 januari 2021 - Het kabinet verbetert de toegang voor starters tot de woningmarkt. Vanaf 2021 betalen woningkopers jonger dan 35 jaar, die een huis kopen en daar zelf in gaan wonen, eenmalig geen overdrachtsbelasting. Lees meer...

2021: MKB

7 januari 2021 - Meer MKB-bedrijven gaan in de komende jaren het lagere vpb-tarief betalen. Vanaf 2021 geldt het lage tarief van 15% voor winsten tot € 245.000 in plaats van € 200.000.   Lees meer...

Baangerelateerde Investeringskorting (BIK)

7 januari 2021 - Het kabinet stimuleert bedrijven om investeringen te doen met een nieuwe investeringskorting, de Baangerelateerde Investeringskorting (BIK). Deze tijdelijke regeling zorgt ervoor dat bedrijven ook in deze tijden blijven investeren in bijvoorbeeld nieuwe machines. Lees meer...

Basistarief inkomstenbelasting omlaag

7 januari 2021 - Betaalt u als ondernemer inkomstenbelasting? Het basistarief voor de inkomstenbelasting is met ingang van 1 januari 2021 verlaagd. Lees meer...

Vliegbelasting

15 december 2020 - Vanaf 1 januari 2021 wordt een vliegbelasting ingevoerd. Luchthavens zullen dan per passagier,die vanaf een Nederlandse luchthaven vertrekt, een bedrag van € 7,845 aan de luchtvaartmaatschappij in rekening brengen. Lees meer...

Baangerelateerde Investeringskorting (BIK)

15 december 2020 - Om te zorgen dat bedrijven ondanks de crisis blijven investeren, en waar mogelijk investeringennaar voren halen, treedt met ingang van 1 januari 2021 voor de duur van twee jaar de BIK inwerking. Bedrijven die belastingplichtig zijn voor de inkomsten- of vennootschapsbelasting kunnenvoor investeringen een afdrachtvermindering op hun loonheffing toepassen. Dezeafdrachtvermindering bedraagt 3,9% voor investeringen tot € 5.000.000 per kalenderjaar en 1,8%voor het investeringsbedrag boven € 5.000.000 per kalenderjaar. Deze afdrachtvermindering isvan toepassing op investeringen van tenminste € 1.500 per bedrijfsmiddel en ten minste € 20.000per aanvraag. Lees meer...

Vrije ruimte werkkostenregeling 2021

30 november 2020 - Met ingang van 2021 bedraagt de vrije ruimte voor de werkkostenregeling per inhoudingsplichtige 1,7% van de fiscale loonsom tot en met € 400.000 plus 1,18% van het restant van die loonsom.   Lees meer...

Keuze auto zakelijk of privé

30 november 2020 - Als u een auto zowel zakelijk als privé gebruikt, kunt u er onder omstandigheden voor kiezen de auto als privé-of als ondernemingsvermogen aan te merken. Lees meer...

Autokosten werknemers (btw)

30 november 2020 - Als de werkgever een auto van de zaak ter beschikking stelt aan zijn werknemer, heeft de werkgever in principe recht op volledige btw-aftrek over de autokosten. Aan het einde van het boekjaar moet de werkgever dan echter een btw-correctie aangeven voor het privégebruik. Lees meer...

Bassant

Villapark 1
3051 BP  Rotterdam

T: 010 - 418 61 66
E: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

KvK Rotterdam 64970906

Klachtenregeling

Privacyverklaring

Aangesloten bij

logo-nba

 
 logo-rb

Aanmelden nieuwsbrief

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste fiscale nieuws.